Vendepunktet

Båtene med Grytøya i bakgrunnen, på kryss innover mot Harstad på tredjelegget. Foto: Harald Hanssen

Datoen 16. juni 1891 står som et av de synligste høydepunkt for nordlandsbåt-tradisjonen, og det økonomiske skiftet mellom bygdebåten og den privateide, dekkede fiskerbåten langs kysten av Nord-Norge.

Den dagen var det seilregatta ved handelsstedet Harstad, ved foten av Lofoten, i dagens Sør-Troms. Holmgangen mellom de nymotens båtene og den gamle, gjennomprøvde fembøringen, åttringen og de andre nordlandsbåtene, sto i løpet av noen timer i indre Vågsfjord.

De nye, dekkede båtene ble akterutseilt av råseilende nordlandsbåter, som fikk perfekte forhold.

Allikevel var fire-fem tusen nordlandsbåter – den dominerende økonomiske faktor langs kysten av det arktiske Norge gjennom århundrer – som sunket i havet bare noen tiår senere.

Det skal sies at lang tid gikk før siste trevl av liv var tynt ut av nordlandsbåttradisjonen. Den siste nordlandsbåten skal ha drevet kommersielt på Lofoten langt opp på 1970-tallet.

Nordlandsbåten har vært brukt i ganske utstrakt grad som symbol i heraldikk og logotypi. De siste 20 årene omtrent har nordlandsbåten inntatt en rolle i en romantisk renessanse for kystkultur og -etnologi. Det utdannes i dag både nordlandsbåtbyggere og kompetente høvedsmenn og mannskap for båttypen.

Legg inn en kommentar